,

مایکروسافت از بخشی از تصمیمات خود در مورد تغییر ظرفیت وان درایو عقب نشینی کرد.

مایکروسافت از بخشی از تصمیمات خود در مورد تغییر ظرفیت وان درایو عقب نشینی کرد.

مایکروسافت با اعلام تغییر در محدودیت های مربوط به فضای وان درایو ، به نوعی از بخشی از تصمیماش که در ماه نوامبر سال جاری اتخاذ کرده و موجب نارضایتی کاربران شده بود عقب نشینی کرد  .

 

این تغییرات شامل  مواردی چون عودت وجه پرداختی به کاربران ناراضی ، اختصاص فضای بیشتر به برخی کاربران و در مواردی ارائه رایگان اشتراک یک ساله ی سرویس office 365 Personal  می شود. با تیم “مایکروسافت می” همراه باشید.

در ماه نوامبر سال جاری مایکروسافت دو تغییر کلیدی در در وان درایو ایجاد کرد که در زیرعینا از اطلاعیه اصلی نقل قول کرده ایم :

” ما دیگر تصمیم نداریم ارائه فضای نامحدود به مشترکین خانگی ، شخصی و دانشگاهی سرویس Office 365  را ادامه دهیم . از حالا این مشترکین تنها یک ترابایت فضای وان درایو در اختیار خواهند داشت . “

 

فضای رایگان ارائه شده به کاربران از ۱۵ گیگابایت به ۵ گیگابایت کاهش خواهد یافت . این مورد هم کاربران فعلی و هم کاربران جدید را شامل می شود. اعمال این تغییرات از ابتدای سال ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد.”

خب همانطوری که ممکن است تصور کنید این سیاست های جدید اصلا خوشایند کاربران نبود..

سایت آرس تکنیکا خیلی خوب به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت ارائه فضای نامحدود وان درایو رو زمانی متوقف کرد که افراد بخاطر همین نا محدود بودن به استفاده از این سرویس روی آورده بودند.

کاربران واقعا هیجان زده شده بودند که با پرداخت هزینه برای اشتراک office 365  به یک فضای ابری نامحدود و با کیفیت دست پیدا میکنند و حالا با دیدن طرح های جدید قطعا مایوس شدند…

البته کلمه یاس قطعا قادر به توصیف عمق نارضایتی کاربران نیست..

حالا اما شاهد تغییر لحن مشهودی در اطلاعیه جدید مایکروسافت هستیم ؛ بخشهایی از این اطلاعیه را که در انجمن کاربران مایکروسافت منتشر شده  ذیلا میخوانید :

“مشترکین خانگی ، شخصی و دانشگاهی سرویس  office 365  همچنان یک ترابایت فضا در اختیار خواهند داشت  . هر مشترکی که در زمان ارائه فضای نامحدود فضای بیشتری را در اختیار گرفته برای حداقل ۱۲ ماه دیگر این فضا را در اختیار خواهد داشت . ما برای هرکدام از کاربران که از تصمیم ما مبنی بر عدم ارائه فضای نامحدود ناراضی هستند امکان عودت کامل هزینه ی پرداختی را فراهم کرده ایم.”

 

“ما به آن دسته از کاربران سرویس رایگان وان درایو که بیشتر از پنج گیگابایت اطلاعات بر روی وان درایو نگهداری میکنند و مستقیما تحت تاثیر این محدودیت ها قرار گرفته اند یک اشتراک یکساله شخصی office 365  را به رایگان ارائه خواهیم کرد که شامل یک ترابایت فضا ی ذخیره سازیست . این کاربران در سال آینده ایمیلی مبنی بر آغاز اعمال محدودیتها دریافت خواهند کرد.”

 

“مضافا ما برای طرفدارانی که حامیان وفادار وان درایو بوده اند این امکان را فراهم کرده ایم که حتی پس از شروع اعمال محدودیت های در سال آینده باز هم  پانزده گیگابایت فضای رایگان خود را حفظ کنند . برای این منظور میتوانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید .”

بنابر این همانطور که پیداست ، ارائه ی فضای نامحدود همچنان منتفیست اما امتیازاتی به هر دو گروه کاربران تجاری و رایگان ارئه شده است . البته این ایده آل نیست اما نشان می دهد مایکروسافت در صدد جبران است . اینکه آیا این تغییرات کافیت یا خیر سوالی است که کابران باید پاسخ بدهند.

من به شخصه گمان نمیکنم این برای همه راضی کننده باشد .

مدارک ابری ، شکست های ابری

در همه ی اینها سه روند رقابتی ایفای نقش میکنند : کاهش قیمت فضای ذخیره سازی ؛ افزایش دسترسی کاربران جهت یکپارچه سازی اطلاعات  ؛ و رقابت در بازار فضای ذخیره سازی.

قیمت های پایین تر به شرکت ها این اجازه را میدهد تا خدمات بیشتری را در قبال هزینه ی کمتری به کاربران ارائه کنند . اما ما به عنوان کاربران این امکان را پیدا کرده ایم تا داده های حجیم تری را نگهداری داری کنیم . فرمت هایی مانند ۴k  نمونه ای از این موارد است . واقعیت آن است که همه ی ما اطلاعات بیشتری تولید میکنیم .

چیزی که این فضا های کم هزینه را به مخاطره می اندازد این است که آیا اگر هزینه های با همان سرعتی کاهش یابند که حجم داده ها افزایش پیدا میکند ، بدان معنیست که ارائه فضای ذخیره سازی برای شرکت ها ارازن تر خواهد بود؟

احتمالا نه ! تصمیم اصلی مایکروسافت برای اعمال محدودیت بر روی وان درایو چه برای کاربران رایگان چه آنها که هزینه میپردازند میباست با حساب و کتاب بوده باشد . چون بازدهی اقتصادی آن اصلا خوب نبوده است .  من همیشه اوقات سختی را با دلسوزی برای شرکت های بزرگ چند ده میلیارد دلاری سپری میکنم . اما درآمد های بعدی به جیب سهامدارن آنها میرود پس خیلی هم مهم نیست..

به هر حال ، مایکروسافت به جای اعمال تغییراتی که میتوانست بیشتر خوشایند باشد تصمیم گرفت چکش ممنوعیت و محدودیت را بر سر کاربران خودش فرود بیاورد و حالا در حال جبران و بازسازیست..  همه ی شرکت ها افتضاح به بار می آودند اما از مایکروسافت انتظار می رفت پیش بینی بهتری از واکنش کاربران میداشت.. البته شرایط همچنان دشوار و پیچیده است .

مایکروسافت برای تمامی فعالیت ها و تصمیماتش که برای کاربران قابل لمس است هنوز هم گاهی با تمامی مصرف کنندگان مانند مشتریان تجاری خود رفتار میکند . حقیقتی که قابل تامل است .

 

منبع: Techcrunch.com

مترجم: آقای مرتضی داداشی

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید در گفت و گو ها شرکت کتید؟
مشتاقیم نظر شما را بدانیم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *