, , ,

آیا مایکروسافت باید ارائه رایگان ویندوز ۱۰ را متوقف کند؟

ساتیا نادلا مایکروسافت می

هشتم مرداد ماه روزی بود که مایکروسافت اعلام کرد ارایه رایگان ویندوز ۱۰ را متوقف خواهد کرد . اینکه آیا حقیقتا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر راه را برای گمانه زنی ها باز کرد.

مایکروسافت پیشتر در هفته ی جاری طی اطلاعیه ای به رسانه ها از این موضوع خبر داده بود ؛ که متعاقبا از آن به عنوان "خبر اشتباه " یاد کرد. این موضوع شاید بیانگر این واقعیت است که مایکرسافت در مورد ادامه ی این طرح دچار ابهامات جدیست.در یک نگاه اجمالی مایکروسافت در ویندوز ۱۰ به سراغ آزمایش یک روش جدید رفته است . به جای فروش هر نسخه از ویندوز اینبار مایکروسافت امکان آپگرید رایگان به این نسخه از ویندوز را برای کاربران نسخه های ۷ ، ۸ و ۸٫۱ فراهم کرده است . گرچه کسب و کارها و سازندگان رایانه های شخصی هنوزملزم به خرید هستند اما کاربران عادی دیگر چنین الزامی ندارند. به تبع این اتفاق ما شاهد یک انفجار عظیم در تعداد ارتقا به ویندوز ۱۰ بودیم. مایکرسافت در آخرین اظهارنظر دستیابی به یک میلیارد کاربر فعال ویندوز ۱۰ در سال آتی از اهداف خود بر شمرده است . در آخرین آمار به دست آمده در هفته ی جاری این تعداد ۳۰۰ میلیون کاربر بوده و در مقایسه با ۲۰۰ میلیون کاربر در ماه ژانویه رشد چشمگیری را نشان میدهد.۳۰۰ میلیون کاربر حقیقتا تعداد قابل توجهیست ، ( هرچند در این مورد که آیا مد نظر قرار دادن کاربران “فعال” بهترین روش است یا خیر تردید هایی وجود دارد.) و نشان می دهد مایکروسافت هنوز وقتی بهدنبال هدفی باشد میتواند کار موثری انجام دهد .اما بخش دشوار ماجرا که هنوز مانده ، افزون ۷۰۰ میلیون کاربر دیگر به این تعداد طی دو تا سه سال آیندهاست.

ویندوز سیستم عاملیست که عمدتا بر روی رایانه های شخصی کار میکند و بر اساس مطالعات و پژوهش های معتبر این بازار به سرعت و با شیب تندی در حال افول است.

برای مقابله با این سیر نزولی و افول بازار مایکروسات نیاز دارد تا ویندوز ۱۰ بر روی هر تعداد بیشتر از رایانه های شخصی که ممکن باشد نصب شود و البته این همان سیاستیست که به مایکروسافت به طور عمده در پیش گرفته است. اگر از دید تعداد دستگاه هایی سازگار به موضوع نگاه کنیم . در حقیقت ویندوز ۱۰ گسترده ترین سیستم عامل موجود در این طبقه بندی است . شما میتوانید ویندوز ۱۰ را روی رایانه ی شخصی ، تبلت ، تلفنهای هوشمند و یا حتی دستگاه های با امکان اینترنت اشیاء (IoT ) نصب کنید.هرچند این موضوع که در دستگاه هایی غیر از رایانه های شخصی (تبلت ، تلفن های هوشمند و IoT )بتوانند با با روند فعلی فروش مقابله کنند درهاله ای از ابهام است.این ابهام شاید برای مایکروسافت که از اشخاص نخبه و باهوش تشکیل شده در قیاس با منافع محتمل  منصفانه جلوه کند . علی الخصوص تحت رهبری ساتیا نادلا.اما یک مشکل وجود دارد که به شدت مورد اعتراض واقع شده است ؛ رایگان بودن ویندوز ۱۰ برای همه ی کارکرد ها و برای همه..رایگان کردن ویندوز ۱۰ پررنگ ترین انتخاب موجود بر سر راه مایکروسافت بوده و هست . هر ساله بخش عمده ی درآمد مایکروسافت از فروش ویندوز به کاربران عادی به دست می آید . هرچند طی هشت ماه گذشته سیر این در آمد به ناگاه قطع شده است.

نیمه پر لیوان برای مایکروسافت ۳۰۰ میلون کاربری هستند که از آخرین نسخه ی سیستم عامل این کمپانی استفاده میکنند . و نیمه ی خالی آنکه بیشتر این تعداد برای این کار ریالی پرداخت نکرده اند.تغییر در روش کسب درآمد به این صورت است که مایکروسافت امید دارد از سرویس هایی نظیر ویندوزاستور که امکان فروش برنامه و محصولات چند رسانه ای را فراهم میکند کسب درآمد کند .

سابق بر این اشخاص مبلغی را برای خرید ویندوز پرداخت می کردند و پس از آن دیگر عوایدی برای شرکت کسب نمی شد.اما حالا اشخاص مبلغ کمتری (یا هیچ) برای ویندوز پرداخت میکنند اما پس از آن مبلغ بیشتری را در ویندوز استور هزینه می کنند.قطع پشتیبانی رایگان ویندوز هم به احتمال زیاد تغییری در این معادله به سمت بهبود ایجاد نخواهد کردجز آنکه مانعی بر سر ورود سیستم عامل به بر هر رایانه ی شخصی تازه خریداری شده خواهد بود .( که آمار ها نشان میدهد هر روز افراد کمتر و کمتری رایانه ی شخصی جدید خریداری میکنند.) یا مانعی بر سر راه افرادی که استطاعت مالی تهیه ی ویندوز ۱۰ را دارند و یا با ارائه ی ارتقای رایگان تشویق شده اند.کاملا منطقی به نظر می رسد که دسته ی دوم افرد ( کسانی که توانایی تهیه ی ویندوز ۱۰ را دارند یا بخاطر رایگان بودن ارتقا به ویندوز ۱۰ ترغیب شده اند) تا کنون سیستم عامل خود را به این نسخه ارتقاء داده باشند ولی هنوز تعداد زیادی از کاربران قدیمی وجود داشته باشند که از ویندوز ۷ راضی هستند و ممکن است که به ویندوز ۱۰ روی بیاورند . البته نه حالا !

اگر زمان بیشتری ، بیشتر از هشتم مرداد ماه به آنها داده شود احتمالا این کار را خواهند کرد .. البته مایکروسافت هرگز نخواهد دانست . چون زدن یک برچسب درشت قیمت روی ویندوز خیلی از آنها را منصرف می کند..

یک نمونه ی خوب برای مدیریت چنین تغییر و انتقالی اپل است . خیلی قبل در زمان آی او س ۳ یا ۴ اپل برای ارتقا سیستم عامل روی آیفون یا آیپد از کاربران هزینه دریافت میکرد . این هزینه زیاد نبود ولی به هرحال شما مجبور بودید هزینه پرداخت کنید .اما حالا اپل هر بسته ی ارتقا را به صورت رایگان ارائه میکند و در عوض شاهد استقبال بیش از ۸۰ درصدی کاربران است.

البته آیفون چیزی متفاوت از رایانه ی شخصی است ( به یک دلیل گسترش و ارتقای آی او اس برای اپلخیلی آسانتر است ) اما این حقیقت نهفته در این ماجرا را تغییر نمیدهد . مردم زمانی سیستم عامل راارتقا میدهند که در دسترسی و رایگان باشد.

در حال حاضر مایکروسافت برای ارتقا به ویندوز ۱۰ تنها به دنبال دسته ی خاصی از کاربران رفته و فراتر ازآن تنها تعداد اندکی از کاربرانی که نسخه ی آزمایشی ویندوز ۱۰ را تست میکردند .به همین دلیل نیاز به اطلاع رسانی به کاربران عادی در مورد این ارتقا ضروری به نظر می رسد.اینکه مایکروسافت به درستی نتوانسته ارسال اعلان ها را مدیریت کند باعث شده تقریبا هیج نتیجه ایاز این اعلان ها حاصل نشود . اعلان هایی که برای برخی کاربران به دفعات بسیار زیاد در روز ارسالشده اند گرچه حذف همین اعلانها هم میتواند دست باعث دسته ی بزرگی از کاربران که ارتقا به ویندوز۱۰ را از یاده برده اند برای همیشه روی ویندوز ۷ باقی بمانند.اگر تمامی جوانب کار سنجیده شود ؛ اذیت شدن تعداد کمی از کاربران برای کشاندن اکثریت کاربران بهویندوز ۱۰ ایده ی خوبی به نظر می رسد. یا حتی میتواند کمی تعدیل شود اما هنوز موثر باقی بماند.اما نهایتا مشکل اساسی مایکروسافت این است که آیا ویندوز ۱۰ باید رایگان بماند یا نه . از نظر من بله .ساخت یک سیستم عامل دشوار است اما ماکروسافت باید بی پروا عمل کند و آن را هرچقدر بیشتر دراختیار کاربران قرار دهد.

دنیا در حال تغییر به سود تلفن های هوشمند و تلبت هاست . زمینه ای که اساسا مایکروسافت نفوذی در آن ندارد.. پس باید تلاش کنند رایانه های شخصی را تحت سلطه ی خود نگه دارند . اگر این کار را حالانکنند هرگز نخواهند توانست.

منبع: WinBeta

تهیه و ترجمه: آقای مرتضی داداشی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید در گفت و گو ها شرکت کتید؟
مشتاقیم نظر شما را بدانیم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *